... امروز: شنبه - 08 اردیبهشت - 1403
مدیریت ، برنامه ریزی و توسعه محلی 30 مهر 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مسئولیت اجتماعی جامعه، دانشگاه و بخش صنعت

چکیده:

یکی از موضوعات مغفول مانده در سطح اجتماع، موضوع مهم مسئولیت اجتماعی است که کاربردها و تاثیرات فراوانی در بهبود اوضاع اجتماعی (تقویت وفاق ملی و انسجام اجتماعی) و اقتصادی (کاهش هزینه مبادلات تجاری و بازرگانی) و حتی احساس مسئولیت و تلاش برای حفاظت از محیط زیست دارد. تقویت مسئولیت اجتماعی سبب تقویت اعتماد درون گروهی و برون گروهی، افزایش روحیه همدلی، مشارکت، همکاری و همچنین تقویت روحیه مسئولیت پذیری، ایثار و فداکاری در بین اعضای جامعه می شود. مسئولیت اجتماعی در ابعاد مختلف و در بخش‌های مختلف جامعه و نهادهای موثری چون دانشگاه و بخش خصوصی (بخش صنعت و خدمات) ظهور و بروز دارد (به خصوص مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها یا CSR[1]).

اعضای هر جامعه از دانشگاه‌ها و بخش خصوصی (بخش صنعت) مستقر در منطقه خویش، انتظارات و توقعاتی دارند و در مقابل، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی هم از اعضای جامعه پیرامون خود انتظاراتی دارند.  بدیهی است تقویت ارتباطات و تعاملات دوجانبه و چندجانبه می تواند هم به تقویت سرمایه اجتماعی کمک کند و هم به کارایی و کارآمدی نهادهایی نظیر دانشگاه و بخش خصوصی (صنعت) بیفزاید و به نوعی بازی بُرد-بُرد باشد و به نفع همه بازیگران کلیدی در عرصه پیشرفت و توسعه جامعه.

کلید واژه‌ها: مسئولیت اجتماعی، جامعه، دانشگاه، بخش صنعت، سرمایه اجتماعی، مشارکت، همکاری، کارآمدی، پیشرفت.

مقدمه:

انسان موجودی اجتماعی است و جهت رفع نیازهای مادی، معنوی، روحی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی خویش نیازمند تعامل، مشارکت و همکاری با سایر انسان­ها (سایر اعضای جامعه) است. هر انسانی نقاط قوت و ضعفی دارد؛ اما با استمداد از دیگران و همکاری با سایر اعضای جامعه در قالب یک گروه یا یک جامعه محلی، می­تواند نقاط ضعف خویش را پوشش داده و همچنین با استفاده از نقاط قوت خویش، به رفع نقاط ضعف دیگر اعضای جامعه کمک کند. به طور قطع همدلی و همکاری اعضای گروه سبب هم افزایی و افزایش قدرت و توان گروه می شود (دو به علاوه دو، بیش تر از چهار می شود).

[1] CSR: Corporate Social Responsibility مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

نویسنده
سید ابوالفضل میرقاسمی
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.