... امروز: شنبه - 08 اردیبهشت - 1403
اقتصاد محلی و توسعه 09 دی 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آیا ما در عصر چند بحرانی به سر می بریم؟

نویسندگان: جرمی آلوش[1] ، ، استیو متکالف[2]، مگان اشمیت-سان[3] و شیلپی سریواستاوا [4]

منبع: تارنمای موسسه مطالعات توسعه دانشگاه ساسکس

https://www.ids.ac.uk/

تاریخ انتشار: ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳

مترجم: حمیدرضا زرنگار

 

اشاره :

یک هفته پیش از پایان اکتبر امسال به عنوان بخشی از اقدامات پروژه صندوق تحقیقات  چالش های جهانی جزایر نوآوری در بحران های دراز مدت[5]یک کارگاه مباحثه به همت پروفسور جرمی آلوش، دکتر شیلپی سریواستاوا و دکتر مگان اشمیت-سان برگزار شد و شماری از فیلسوفان، جامعه شناسان، علمای سیاست، اقتصاد سیاسی، اکولوژی سیاست، متخصصان مباحث جنسیت، انسان شناسان و صاحبنظران توسعه را برای بحث در باب اندیشه چند بحرانی گرد هم آورد. اگرچه شیوه کار این پروژه را نمی توان به مقاله پیش روی نسبت داد؛ اما ذکر این نکته شاید خالی از فایده نباشد که مناطق جزیره ای اروپا با چالش های متعددی روبرو هستند: از دست دادن جمعیت، انزوا، محیط های آسیب پذیر و فعالیت های اقتصادی محدود از آن جمله اند.  پروژه مورد اشاره بر بررسی و بهبود اقدامات سیاست عمومی به منظور تبدیل جزایر به “مجزاهای آزمایشی” نوآوری تمرکز دارد و در پی آن است که جزایر به عنوان محیط ترویج نوآوری، “کاوش و یادگیری” تجربی  بتواند جوانان، مبتکران ،کارآفرینان و فعالیت های اقتصادی را حفظ نموده و جذب کند.

مفهوم چند بحرانی به حالتی اشاره دارد که در آن بحران‌های متعدد در هم تنیده شده و علل و فرآیندهای آن‌ها به‌گونه ای جدایی‌ناپذیر با هم پیوند خورده‌اند تا اثراتی مرکب ایجاد نمایند. واژه چند بحرانی توسط آدام توز[6]، آکادمیسین از دانشگاه کلمبیا رایج شد. این مفهوم بار دیگر در اوایل سال ۲۰۲۳ توسط مجمع جهانی اقتصاد با هشدار در گزارش سالانه مخاطرات جهانی[7]خود با این تحلیل که جهان در آستانه یک بحران چندگانه در رابطه با “کمبود منابع طبیعی مانند غذا، آب، فلزات و مواد معدنی” قرار دارد، عنوان شد. این مفهوم از آن زمان تاکنون علاقه مندی بیش تری را برانگیخته است و موسسه کاسکید[8] تنها چند هفته پیش یک مرکز جدید برای جامعه رو به رشد اندیشه چند بحرانی ایجاد کرد. این اصطلاح را می‌توان در مبحث پیامدهای گستردگی یا کم اهمیتی بحران مورد توجه قرار داد؛ یعنی جایی که هر «مشکلی» تشدید می‌شود یا شکلی از بیان یک واقعیت در اساس جدید را به خود می گیرد. آیا ما به عصر چند بحرانی وارد شده ایم؟

[1] Jeremy Allouche

[2] teve Metcalfe

[3] Megan Schmidt-Sane

[4] Shilpi Srivastava

[5] Global Challenges Research Fund Islands of Innovation in Protracted Crises project

[6] Adam Tooze

[7]  The Anual  Global Risks Report

[8]   Cascade Institute یک مرکز پژوهشی کانادایی است که در زمینه تجزیه و تحلیل سیستم های جامع جهانی برای پیش بینی بحران های آینده فعالیت می کند.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.