... امروز: شنبه - 01 اردیبهشت - 1403
مدیریت ، برنامه ریزی و توسعه محلی 19 فروردین 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

تاثیر سازماندهی مناسب بر کاهش ساعات کار در مزرعه

تاثیر سازماندهی مناسب بر کاهش ساعات کار در مزرعه

تاثیر سازماندهی مناسب بر کاهش ساعات کار در مزرعه

 

نویسنده: چارلز ، ا، دانل[1] 

منبع: پورتال خبری اگریلند[2](Agriland)

تاریخ انتشار: ۲۷ فوریه ۲۰۲۳

مترجم: حمیدرضا زرنگار

 

مطالعات نشان می دهد که سازماندهی مناسب در مزرعه می تواند ساعات کار را کاهش دهد. یک مطالعه در ۵۵ مزرعه تولید لبنیات در جمهوری ایرلند نشان داد که توجه به نحوه سازماندهی کار می تواند به طور قابل توجهی ساعات کار در مزرعه را کاهش دهد.

این مطالعه توسط پژوهش گران موسسه تیگاسک[3] و کالج یونیورسیتی دوبلین انجام شد و توسط انتشارات هلندی الزوییر[4]منتشر شد. این مطالعه دریافت که تمرکز بر سازماندهی کار در مزرعه می تواند به کاهش پیامدهای منفی حجم کار زیاد کمک کند. عنوان مطالعه این است: تأثیر سازماندهی کار بر زندگی کاری افراد در مزارع لبنیات مرتع محور[5].

این بررسی روشن می سازد که تنزل در نیروی کار همراه با توسعه اخیر بخش لبنیات، تقاضای برای کار بیش تر را تشدید کرده و تشدید حجم کاری همزمان با دوره زایمان و تولید مثل دام مشکل تر شده است. در کشور ایرلند در این مورد آگاهی فزاینده از پیامدهای منفی این موضوع وجود دارد که می تواند شامل استرس، مسائل مربوط به سلامت روان و دشواری ها در حفظ کیفیت خوب زندگی در نیروی کار در بخش دامپروری باشد.

محققان می گویند که سازمان کار به عنوان یک عنصر کلیدی برای هر کسب و کاری که نتایج مثبتی برای بهره وری، نوآوری، شرایط کاری و رفاه کارگران داشته باشد، “به خوبی شناخته شده است”.

بنا به اظهار محققان، “به این موضوع توجه شده که تمرکز بر سازماندهی کار در مزرعه می تواند به کاهش پیامدهای منفی حجم کار نسبتاً زیاد در طول دوره بهار و تابستان کمک کند”.

این مطالعه ۵۵ مزرعه گاوداری در ایرلند را  که دارای داده‌های ورودی نیروی کار بودند، بررسی کرد.  داده های این بررسی در سه معیار سازماندهی کار مورد بررسی قرار گرفت: کارایی و بهره وری؛ انعطاف پذیری؛ و استانداردسازی.

از نقطه نظر کارایی و بهره وری، این مطالعه اشاره کرد که مدیریت زمان در مزارع وقتی که نیاز به انجام طیف وسیعی از وظایف باشد، می تواند دشوار گردد؛  به ویژه که این وظایف (به غیر از کارهای معمولی مانند شیردوشی) اغلب به روشی غیر ساختارمند انجام می شوند. انعطاف پذیری نیز به عنوان یک عامل مهم برای دستیابی به تعادل مناسب بین کار و زندگی شخصی دانسته می شود که به دلیل تکراری بودن کار در مزارع چالش برانگیز است. در نتیجه کشاورزان به طور موثری هفت روز هفته را کار می­کنند. در عین حال، استانداردسازی به ترتیب و ساختار وظایف برای اطمینان از موازین بالای کیفیت کار اشاره دارد.

هنگامی که هر یک از این سه معیار در مطالعه تفسیر شدند، استاندارد کارایی و بهره وری با ساعات کار مزرعه به ازای هر راس گاو، و ساعت/ کشاورز به ازای هر روز مرتبط گردید؛ انعطاف پذیری با طول روز کاری کشاورز و تعداد روزهای تعطیل بین زایش و جفت گیری دام تعیین شد و استانداردسازی نیز به صورت تعداد کارهای مختلف انجام شده در روز و زمان اتمام کار روزانه بیان شد. همه ۵۵ مزرعه از نظر اثربخشی سازماندهی کار رتبه بندی شدند. جدول زیر میانگین تفاوت بین ۲۵ درصد بالا و ۲۵ درصد پایین را نشان می دهد.

 

عامل

25% بالا

25% پایین

اندازه گله

112

114

ساعت به ازای گاو (فوریه/ژوئن)

4/17

9/20

ساعت در هفته

2/51

70

مجموع طول روز کاری (بر حسب ساعت)

4/11

2/13

مجموع طول فعالیت غیر کشاورزی در روز (بر حسب ساعت)

2/4

4/3

روزهای مرخصی بین زایمان و جفت­گیری

2

1

تعداد وظایف انجام شده بر حسب روز

6/9

5/12

زمان شروع روزانه

7 بامداد

45/6 بامداد

زمان خاتمه روزانه

25/6 بعد از ظهر

58/7 بعد از ظهر

 

محققان می گویند که مقداری صرفه جویی در ساعات کار می تواند  به دلیل وجود مزارعی باشد که دارای امکانات، فناوری ها و شیوه های  صرفه جویی در کار هستند. این مطالعه اجازه داد تا ویژگی‌های خاصی از یک “روز کاری مطلوب” شناسایی شود. این ویژگی ها عبارتند از:

1- زمان شروع به کار دیرتر و زمان خاتمه کار زودتر.

2- وقت آزاد بیش تر در هنگام عصر.

3-  وظایف متفاوت کم تری در طول روز انجام شود.

4-  زمان طولانی تر فعالیت غیر کشاورزی در طول روز کاری.

بر اساس نقطه نظر گزارش پیشرفت در سازمان کاری می‌تواند نتایج مثبتی برای رضایت شغلی و بهینه‌سازی عملکرد کسب‌ و کار داشته باشد، به‌ویژه از طریق بهبود بهره‌وری نیروی کار و کارایی که در اینجا مشاهده شد.این مطالعه همچنین نشان داد که سود آوری بالاتر از آن بهترین یا مؤثرترین مزارع از نقطه نظر سازماندهی کاری بود.

 

برای دریافت متن مقاله به صورت فایل PDF اینجا کلیک نمایید.

 

پی نوشت :

[1]  Charles O’Donnell   

[2]  www.agriland.ie

[3]  موسسه غیر انتفاعی تیگاسک (Teagasc) یک نهاد پژوهشی- انتقال فنآوری در بخش کشاورزی در جمهوی ایرلند است.

[4]  Elsevier

[5] The impact of work organisation on the work life of people on pasture-based dairy farms.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.