... امروز: جمعه - 07 اردیبهشت - 1403
گزارش 28 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

یک سال دیگر گذشت …

مطالعه در مسیر توسعه جوامع محلی

سال 1401 نیز به انتها رسید. یک سال دیگر گذشت. با تمام وقایع و رویدادهایش. اینک ماییم و یک سال رفته از عمر و زمانی دیگر پیش روی که نمی ­دانیم به چه میزان به ما فرصت زندگی و در کنار آن خوب زیستن و مفید بودن را می ­دهد.

باری، سال 1401 هم مجالی بود برای تلاش جامعه در مسیر توسعه و با تمام سختی هایش هر چه بود به انتها رسید و باز ما ماندیم و خرواری آرزو و کار نکرده و نیمه تمام برای رشد و اعتلای کشور و زیست بوم خویش.  

تارنمای مطالعه در مسیر توسعه جوامع محلی در سالی که در انتهای آنیم با انگیزه­ ای نیرومند­تر و تلاشی فزون­تر از پیش به کار نشر آگاهی­های توسعه مشغول بود و اگرچه بضاعتش ناچیز و مقدوراتش در حدّ توان برخی رسانه­ ها و پایگاه ­های تخصصی یا خبری فضای مجازی نبود و نیست، اما تلاشی شد در راهی بی انتها از سوی تنی چند از علافمندان به توسعه و مشتاقان به آگاهی بخشی در زمینه های گوناگون توسعه به ویژه در ابعاد محلی و بومی.

سال 1401 برای تارنمای مطالعه در مسیر توسعه جوامع محلی با اندکی تغییرات فنی و ظاهری و البته تلاش  بیش­تری به منظور تنوع بخشی و گسترش محتوا همراه بود و در همان حال، سال نو کردن فعالیت و بازجُستن رسالت, این بار با تنوع و تعدد مطالب و ورود به عرصه های موضوعی جدیدتر. این تعدد و تنوع را با نگاهی گذرا به گرایش­های موضوعی مطالب آن می توان احساس کرد. به عنوان نمونه در سرفصل کشاورزی طیف موضوعی تا حدود قابل توجهی وسعت یافت و مقالات جدیدی در زمینه تجارت کشاورزی، مباحث مرتبط با امنیت غذایی و گرسنگی و همچنین ترویج کشاورزی، نظام­های بهره برداری کشاورزی و زمین داری و…  مطرح و منتشر گردید.  مباحث زیست­محیطی نیز در تارنما وسعت و تنوعی خاص یافت و زمینه های متعددی را از مباحث اقلیمی تا مباحث مربوط به مدیریت منابع تجدیدشونده و تا حدودی نیز مدیریت فجایع را شامل گردید.

در سال 1401 به طرح چالش های توسعه محلی نظیر فقر، بیکاری، رشد مهاجرت، نابرابری جنسیتی و نظایر آن ها توجه گردید و در کنار آن مقالات مفیدی در زمینه سازوکارها و ابزارهای توسعه همچون سیاست­های حمایتی، فناوری­های نوین توسعه (نظیر روش­ها و فناوری­های ارتباطی)، شیوه های توانمندسازی و  مشارکت منتشر شد. طرح این قبیل مباحث نیز در جای خود همیشه با استقبال جامعه توسعه مواجه می گردد؛ زمینه های موضوعی که به شرط طرح و انتشار بیش­تر می­توانند در غنای ادبیات توسعه در کشور به کار آیند.

در این سال توانستیم از همکاری­ شماری دوستان محقق و اهل قلم برای پر بار کردن محتوا و تولید محتوای هم راستا با مباحث زیربخش های توسعه محلی بهره گیریم. از این روی بر خود فرض می دانم که از همکاری آقایان دکتر حسین شیرزاد، دکتر عباس نوروزی، دکترشهریار پاک نیا، دکتر قدیر فیروز نیا، مهندس سید ابوالفضل میرقاسمی و مهندس عباس رحیمی در نگارش مقالات و مطالب مفید و آگاهی بخش قدر دانی نمایم. امیدوارم سایر اساتید، محققان، دانشجویان و دست­اندرکاران و علاقمندان فهیم در عرصه های گوناگون توسعه نیز همچون عزیزانی که ذکر خیرشان رفت این تارنما را از پشتیانی­ ها و حمایت های ارزشمند خویش برخوردار گردانند. سخن به درازا نکشد. … . سال نو مبارک. باقی بقایتان.

 

مدیر تارنما   

حمیدرضا زرنگار

 

 

 

 

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.