... امروز: جمعه - 10 فروردین - 1403
مطالعه جوامع محلی 18 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

گرامين بانك در بنگلادش

مطالعه در مسیر توسعه جوامع محلی

گرامین بانک که در نیمه اول دهه هفتاد میلادی برای ایجاد و توسعه خدمات مالی در مناطق فقیرنشین کشور بنگلادش تاسیس گردید، پس از گذشت یک ربع قرن بدل به یکی از نمونه­های مثال زدنی در کارآفرینی، فقرزدایی و خدمات ­رسانی به محرومان شد.   

مطلب پیش روی بخشی از  کتاب اعتبارات خرد پیشگام در توان افزایی زنان روستایی )نگاهی به صندوق های اعتبارات خرد در ایران( است که توسط جناب آقای عباس رحیمی و همکارانشان در سال 1400 تالیف گردید و توسط انتشارات فرّقلم نشر یافت. این بخش از کتاب به منظور نشر آگاهی هایی در مورد گرامین بانک در اختیار وبسایت مطالعه در مسیر توسعه جوامع محلی قرار داده شد.

گرامين بانك سرنوشت تأمين مالی خرد را در جهان رقم زده است. دکتر محمد یونس در سال 1974 که در روستای جوبرا بنگلادش اولين وام های خرد را از حقوق خود به مبلغ 27 دلار به تعدادی از زنان فقير پرداخت می کرد، شاید فکر نمی کرد در حال ایجاد سيستم مالی جدیدی است که در آینده به عنوان یکی از موثرترین راهبردهای فقر زدایی در سطح جهان مطرح و پس از حدود 33 سال به عنوان یکی از افراد تاثيرگذار در مبارزه با فقر جهانی به دریافت جایزه صلح نوبل  مفتخر شود.

کليدی ترین یافته دکتر یونس این بود که سيستم بانکی موجود قادر به ارائه خدمات به فقرا نيست و سيستم بانکی براساس خدمات رسانی مالی به صاحبان سرمایه طراحی شده است.  او در تحليل خود اصلاح سيستم بانکی موجود را در جهت خدمات رسانی مالی به فقرا فاقد کارایی می دانست و به فکر نهاد مالی جدیدی بود که براساس خدمات رسانی به فقرا طراحی شود. بنابراین بانکی را بنا نهاد که برخلاف بانك های مرسوم عمده ترین و اصلی ترین مشتریان آن، زنان فقير روستایی بودند. بسياری از مقررات مالی را برای بانك فقرا دوباره بازتعریف می کرد. به مرور و با تجربه و خطا، طی چندین دهه موفق به ایجاد نهادی شد که نقش مهمی در زندگی ميليون ها خانوار فقير در سراسر جهان دارد.

طی دهه های اخير، تأمين مالی خرد به کاهش فقر، افزایش درآمد و بهبود استانداردهای زندگی ميليون ها انسان کمك کرده است. سازمان ملل نيز  سال 2005  را  سال جهانی اعتبارات خرد ناميد .امروزه این شيوه از تأمين مالی، یکی از پر کاربردترین روش ها برای کاهش فقر به شمار می آید زیرا به مردم فقير کمك می کند تا از طریق به دست آوردن فرصت های خوداشتغالی و راه اندازی کسب و کار خرد به استقلال معيشتی برسند.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

نویسنده
عباس رحیمی
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.