... امروز: شنبه - 08 اردیبهشت - 1403
مدیریت ، برنامه ریزی و توسعه محلی 22 آبان 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

طراحی شهرها همراه دختران و برای دختران

طراحی شهرها همراه دختران و برای دختران[1]

نویسندگان: الین آندرسدوتر فابر [2]( برنامه اسکان بشر ملل متحد[3]) و تووه لونن[4] (بنیاد شهر مشترک)[5]

 منبع: نشریه ساختمان ها و شهرها[6] (Buildings and Cities)

تاریخ انتشار: ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳

مترجم: حمیدرضا زرنگار 

اشاره:

مشارکت زنان در فرآیندها و تصمیم های مرتبط با توسعه شهری، شهرها را برای همه بهتر خواهد کرد. در مطلب پیش روی خانم الین آندرسدوتر فابر و تووه لوُنن توضیح می دهند که چرا باید شهرها مسائل زنان را نیز لحاظ نمایند. برنامه اسکان ملل متحد، پروژه شهر او[7] را به عنوان یک ابزار و فرآیند مشارکتی برای مشارکت زنان در برنامه ریزی، طراحی و توسعه شهری سامان می دهد.

چرا دختران؟

یک دهه پیش، برنامه اسکان بشر ملل متحد، برنامه فضای عمومی جهانی[8] را با تمرکز بر برنامه‌ریزی و طراحی فضای عمومی فراگیر آغاز کرد. از آن زمان، طراحی فضای عمومی شهری مناسب برای کودکان به موضوعی داغ در سراسر جهان تبدیل شد. با این حال، نیازهای دختران (صفر تا هجده ساله) و زنان جوان (نوزده تا بیست و پنج ساله) به ویژه در برنامه ریزی و طراحی فضای عمومی شهری کم تر مطرح شده است و پروژه ها آن ها را به عنوان یک گروه کاربر کلیدی هدف قرار نمی دهند.

اگرچه اهمیت گنجاندن این گروه در توسعه فضای عمومی شهری به وضوح در اهداف توسعه شهری پایدار در دستور کار ۲۰۳۰[9] به رسمیت شناخته شده است، اما زنان و دختران در مناطق آسیب‌پذیر در بیش ترین احتمال برای به حال خود رها شدن هستند. پروژه شهر او توسط برنامه اسکان ملل متحد و بنیاد شهر مشترک برای ارائه ابزارهایی به منظور افزایش مشارکت در توسعه شهری در برابر این موضوع که دختران از جمله افرادی اند که به احتمال زیاد « به حال خود رها می شوند» و به ندرت در بازاندیشی در محله یا زندگی روزمره با آن ها مشورت می شود، راه اندازی شد. هدف از آن حمایت از توسعه شهری از دیدگاه یک دختر با تمرکز بر استفاده از ابزارها و روش‌های تحول ساز در مقوله های جنسیت و جوانان است.

[1]  Designing Cities with and for Girls

[2]  Elin Andersdotter Fabre

[3]  UN Habitat

[4]  Tove Levonen

[5]  Shared City Fundation

[6]  نشریه ساختمان ها و شهرها یک مجله دانشگاهی بین المللی با دسترسی آزاد است که تحقیقات و تحلیل های کیفی در مورد تأثیر متقابل  مقیاس های مختلف محیط ساخته شده توسط بشر را شامل ساختمان ها، بلوک ها، محله ها، شهرها، سهام ساختمان ملی و زیرساخت ها منتشر می کند.

[7]  Her City

[8]  Global Public Space Programme

[9]    Sustainable Urban Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.