... امروز: جمعه - 31 فروردین - 1403
اقتصاد محلی و توسعه 24 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شهرها را برای خدمت بهتر به زنان طراحی کنید

تارنمای برنامه توسعه ملل متحد در گزارشی خبری با استناد به یافته های مطالعه مشترک موسسه آروپ، دانشگاه لیورپول و برنامه توسعه ملل متحد بر لزوم بازنگری شیوه طراحی شهرها بر مبنای نیاز  زنان تاکید می­کند. گزارش بر ضرورت انجام اقدامات فوری  در راستای حذف تعصب جنسیتی در شهرها و بهبود ایمنی، سلامت و دسترسی زنان به آموزش و اشتغال تصریح می­کند.

در حدود چهار و نیم میلیارد نفر یا به عبارتی ۵۵ درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می­کنند و نیمی از جمعیت جهان را زنان و دختران تشکیل می دهند. گزارش جدید موسوم به “شهرها زنده اند، طراحی شهرها که به کار زنان بیایند” نشان می دهد  در حالی که زنان نیمی از جمعیت شهری جهان را تشکیل می دهند، شهرها با در نظر گرفتن شرایط آن ها طراحی نشده اند. گزارش از تصمیم گیران، طراحان و برنامه ریزان شهری می­خواهد تا در جهت شهرهایی فراگیرتر، ایمن تر و عادلانه تر  برای زنان در سراسر جهان بکوشند.

گزارش مبتنی بر  صداها و تجربه های زنان در سطح جهانی و همچنین بررسی کامل داده‌ها و تحقیقات برای شناسایی مسائل و توصیه‌ها بر اساس چهار موضوع مهم است: ایمنی و امنیت، عدالت و برابری، سلامت و رفاه و غنی سازی و تحقق پذیری.

یافته‌ها نشان می‌دهد صدای محدود در تصمیم‌گیری‌های طراحی شهری برای زنان می‌تواند نابرابری‌هایی که وجود آن ها به واسطه آمار و تحقیقات جهانی موجود تایید می شود تشدید و تداوم بخشد.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

 

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.