... امروز: شنبه - 08 اردیبهشت - 1403
اقتصاد محلی و توسعه 21 مرداد 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

در مورد تورم ؛ افشای روایت های حامی افزایش قیمت مواد غذایی

در مورد تورم ؛ افشای روایت های حامی افزایش قیمت مواد غذایی

منبع: نشریه اینترنتی آفشوت[1]

تاریخ انتشار: ۵ جولای ۲۰۲۳.

نشانی اینترنتی

https://agrowingculture.substack.com/p/on-inflation

تاریخ انتشار: ۵ جولای ۲۰۲۳.

مترجم: حمیدرضا زرنگار .

اشاره:

آفشوت (در زبان انگلیسی به معنای شاخه نو رس) یک نشریه اینترنتی متعلق به سازمان غیر انتفاعی  اِ گرووینگ کالچر (ای جی سی [2](به معنای یک فرهنگ در حال رشد) در آمریکا است که هر دو هفته یک بار منتشر می­گردد. نشریه آفشوت خود را به طرح پرسش های صریح برای به چالش کشیدن چشم انداز آینده خوراک بشر از طریق انتشار محتوای مقابله گر با بی عدالتی در توزیع خوراک و ناامنی غذایی متعهد می داند و به طور معمول دارای مواضعی نقادانه است.

هر بار که یک رکود اقتصادی یا بحران رخ می دهد، بحث پیرامون تورم دوباره مطرح می شود. به خصوص از زمان همه‌گیری، این موضوع تبدیل به یک کلید واژه شد و همچنان در پس ذهن همگان جا خوش کرده است. تصور کردن در باره تورم می تواند دلهره آور باشد، زیرا اگرچه ما واقعا نمی توانیم آن را ببینیم، اما همه ما می توانیم اثرات آن را احساس کنیم. مانند روحی که اقتصاد را آزار می دهد، می توانیم احساس کنیم که دست های نامرئی جیب هایمان را خالی می کنند و به آرامی ما را از ثروت و استاندارد زندگی تهی می سازند. درست زمانی که فکر می‌کنیم به شتاب “هزینه زندگی” رسیده ایم، مخارج روزمره مانند اجاره، غذا، سوخت، دارو و حمل‌ونقل گران‌تر و گران‌تر می‌شوند، و متوجه می‌شویم که پولمان نمی‌تواند به اندازه‌ قبل افزایش یابد.

با وجود آگاهی از وجود تورم، بدیهی است که در مقابله با آن احساس ناتوانی کنیم؛ زیرا به نظر می رسد تورم حاصل کار نیروهای غیرقابل کنترل و طبیعی است. در بیش تر موارد، حداقل به عنوان فرد، تورم خارج از کنترل ما است؛ زیرا محصول یک سیستم صنعتی است که در سطح جهانی توسط دولت ها، نهادهای بین المللی و شرکت های فراملیتی هماهنگ شده است. اما در مورد میزان تورمی که در حال حاضر تجربه می کنیم هیچ چیز طبیعی وجود ندارد. در واقع تورم با توجه به تأثیرات نامتناسب آن بر بخش‌های مختلف جامعه، حتی می‌تواند مانند یک پدیده سازمان‌یافته در نظر آید که به طور سیستماتیک به نفع عده‌ای معدود و در عین حال فقیر کردن تعداد زیادی طراحی شده است.

تورم چیست؟

ابتدا، بیایید تورم را تجزیه و تحلیل کنیم و این که چگونه کار می کند. در کلی‌ترین مفهوم، تورم به افزایش مداوم قیمت‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد بر می گردد.

از جانب عرضه، هر گونه اختلال در زنجیره تامین یا افزایش هزینه تولید کالاها و خدمات، خواه هزینه  نهاده ها مانند مواد اولیه، نیروی کار، خواه هزینه های لجستیکی یا سود حاصل از فروش کالاها باشد، همگی می توانند در افزایش قیمت نقش آفرین باشند. به این پدیده تورم  فشار هزینه[3] گفته می شود.

از جانب تقاضا نیز، تورم زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضای کلی برای کالاها و خدمات در یک نظام اقتصادی با سرعتی سریع‌تر از توانایی نظام مزبور برای تولید آن ها افزایش یابد. این وضعیت به دلیل عوامل متعدد زیر رخ می دهد:

افزایش کلی تقاضای مصرف کننده؛ افزایش عرضه پول از جانب بانک های مرکزی توسط اقداماتی همچون چاپ اسکناس بیش تر(وقتی که همه پول بیش تری داشته باشند، برای کالاهای بیش تر تقاضا می کنند و پس از آن قیمت ها افزایش خواهد یافت)؛ کاهش نرخ بهره اعتباری (از آنجا که اخذ وام ارزان تر در می آید، مصرف کنندگان می توانند پول بیش تری را با هزینه کم تر قرض کنند و در نتیجه کالاهای بیش تری بخرند)؛ یا یک محرک دولتی مانند کاهش مالیات (زیرا درآمد قابل تصرف مصرف کنندگان را افزایش می دهد). همه این ها می تواند منجر به افزایش تقاضا بیش از عرضه کالاها یا خدمات موجود شود و در نتیجه قیمت ها بالاتر رود. به این وضعیت  تورم کشش تقاضا[4]  گفته می شود.

[1] Offshoot

[2] A Growing Culture (AGC)

[3] Cost-Push Inflation

[4] Demand-Pull Inflation

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.