... امروز: جمعه - 10 فروردین - 1403
اقتصاد محلی و توسعه 17 شهریور 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بحران در بحران، از چالش جهانی ویروس کرونا تا چالش جهانی بیکاری

بحران در بحران، از چالش جهانی ویروس کرونا تا چالش جهانی بیکاری 

نویسنده: حمیدرضا زرنگار 

در تارنمای سازمان بهداشت جهانی (WHO) جایی را به نمایش آمار روزانه ابتلا و تلفات ویروس کرونا، یا به قول متخصصان آن سازمان “کووید ۱۹” اختصاص داده اند. به این ترتیب بازدید کنندگان در هر ساعت از شبانه روز می توانند با مراجعه به این  بخش از  تارنما از پراکنش همه گیری جهانی و مرگ و میر ناشی از آن در  چهار گوشه دنیا آگاه شوند. تا اولین ساعت های بامداد جمعه ۳۱ مرداد ماه  (زمان اتمام نگارش مقاله حاضر)شمار مبتلایان ثبت شده در جهان از ۲۲ میلیون و ۲۵۶ هزار نفر گذشت و شمار جان باختگان نیز  از ۷۸۲ هزار نفر عبور کرد.

آن چنان که پیداست کووید ۱۹ از آغاز خیز ویرانگر خود، تمامی جوامع، فقیر و غنی، برخوردار و محروم، توسعه یافته و در حال توسعه را هدف گرفت و آشکارا نشان داد اکثریت اجتماعات بشری و ۲۱۶ کشور و قلمروی مستقل و نیمه مستقل جهان  معاصر، از ورود خاموش و حضور پر دردسرش در امان نیستند. 

ثابت شده که کووید ۱۹ می تواند تقریبا به تمامی گروه های سنی انتقال یابد؛ اما در برخی شرایط در میان گروه های سنی فعال قربانیانی می گیرد و البته به شکل ویژه در بین میانسالان و کهنسالان ضایعات و  تلفات بیش تری بر جای می گذارد. حرکت زنجیر وار ویروس در اجتماعات بشری با گذر از  مراحل مختلف انتقال، شیوع، ایجاد تلفات و ضایعات جسمی و جانی نمود یافت. واکنش دفاعی جامعه جهانی و دولت ها که با عنوان”پاسخ (Respose) “از آن یاد می شود خود منشا شماری آثار و عوارض گسترده و حتی منفی گردید که در این میانه جنبه های اقتصادی و معیشتی نیز بسیار مهم اند. 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

منابع

۱- The economic effects of COVID-19 around the world”

https://www.weforum.org

۲- “Economic Effects of Coronavirus Outbreak (COVID-19) on  the World Economy”, Nuno Fernandes,University of Navarra, IESE Business School; European Corporate Governance Institute (ECGI).

۳- “No jobs, so what future? Half the world’s workforce on the edge”, Ned Temko, Correspondent / May 6, 2020.

۴- “Coronavirus: A visual guide to the economic impact”,  Lora Jones, Daniele Palumbo & David Brown BBC News.30 April 2020.

۵- Green shoots emerge in world economy as virus lockdowns ease,US sentiment stabilises as future expectations tick up”

Rich Miller, Fergal O’Brien and Michelle Jamrisko, Bloomberg , 28 May 2020 .

۶- “درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۴۰) ارزیابی ابعاد اقتصاد کلان شیوع ویروس کرونا (ویرایش اول)” نرگس صادقی و همکاران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی، اردیبهشت ۱۳۹۹.

۷- تارنمای سازمان بهداشت جهانی به نشانی زیر:

https://www.who.int/

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.