... امروز: جمعه - 31 فروردین - 1403
گزارش 04 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش وضعیت جامعه مدنی در سال ۲۰۱۵

گزارش وضعیت جامعه مدنی در سال ۲۰۱۵ منتشر شد

این گزارش تصویر جامعی از جوامع مدنی و شرایطی که در آن به سر می‌برند را در سطح جهانی ترسیم می‌کند. بر اساس مقدمه‌ دبیر کل موسسه همبستگی جهانی برای مشارکت شهروندی(CIVICUS)در گزارش، سازمان‌های تحول محور جامعه مدنی با سه موضوع ویژه مواجه‌اند:

در وهله اول بسیاری از پرداخت کنندگان کمک‌ها از “چارچوب‌های منطقی” پروژه‌ها در عذاب اند. آن‌ها می‌خواهند سازمان‌های جامعه مدنی تغییرات درازمدت و نظام‌مند را در پروژه‌های کوچک شسته و رفته و قابل هزینه کرد که با برنامه‌ها و زمان‌بندی‌هایشان هماهنگ‌اند بسته بندی کنند.آن‌ها معمولاً از طریق حلقه‌های پیچیده “واسطه‌های مالی” که مقادیر کوچک شده پول را با شرایط نسبتاً گسترده گزارش دهی هدایت می‌نمایند کار می‌کنند.در جوامع مدنی بسیاری از افراد در انجام چنین بازی‌هایی مهارت دارند، امّا فعالیت‌های بسیار نوآورانه و بلندپروازانه به ندرت درگیر پروپوزال‌های اجرایی می‌شوند. 

در ثانی جوامع مدنی در بسیاری ممالک میان معیارهایی که دسترسی به سرمایه‌های خارجی را دشوار می‌سازند و این واقعیت که تامین کنندگان داخلی هنوز توانمند یا مایل به حمایت از فعالیت‌های تحول محور نیستند گیر کرده‌اند. وضعیت در کشورهایی نیز که ظاهراً در شمار ممالک با درآمد متوسط قرار گرفته‌اند حادتر است و آنان از فهرست اولویت‌های اعطا کنندگان خارج شده‌اند.

نکته سوم آن است که صرفنظر از قول‌هایی برای سرمایه‌گذاری در خط مقدم و سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت جوامع مدنی جنوب، در حقیقت منابع بسیار قلیلی به نیازمندانی که مسلماً بهتر می‌توانند این منابع را  هزینه کنند می‌رسد.داده‌هایی که با سختی گردآوری شده‌اند بیان‌گر آن‌اند که بر اساس تخمین به عمل آمده در سال ۲۰۱۱ سازمان‌های غیر دولتی جوامع مدنی جنوب تنها یک درصد از تمامی کمک‌ها را به صورت مستقیم دریافت کرده‌اند. مابقی تخصیص‌های مربوط به جوامع مدنی به سازمان‌های ممالک شمال که سهم نامشخصی از سرمایه آنان در جوامع مدنی ممالک در حال توسعه قرار دارد منتقل می‌گردد.

نسخه حاضر گزارش شاملبخش‌های زیر است:

  • مروری یک ساله که چگونگی واکنش جامعه مدنی را به بحران‌های جهانی ،تجزیه و تحلیل جریان‌های اعتراضی، تهدیدهای مربوط به آزادی‌های مدنی و پیشرفت‌های جدید در جامعه مدنی را ملاحظه می‌کند.
  • نوشته‌های ۲۷ اندیشمند جامعه مدنی در مورد جریان‌ها، موضوع‌ها و چالش‌های مربوط به تامین مالی جوامع مدنی.
  • مطلبی از موسسه همبستگی جهانی برای مشارکت شهروندی که بینش موجود در نوشته‌های۲۷ اندیشمند مهمان را تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی می‌نماید.

خوانندگان ارجمند برای مشاهده و دریافت متن انگلیسی گزارش می‌توانند به نشانی زیر مراجعه نمایند:

  www.eldis.org/go/topics/resource-guides/governance

 

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.