... امروز: پنج‌شنبه - 06 اردیبهشت - 1403
معرفی کتاب 13 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

درس هایی از زلزله بم

 نگارش: حمید رضا زرنگار ، عباس رحیمی . انتشارات فرّ قلم،تهران: ۱۳۹۳، ۱۴۵ صفحه

این کتاب در پی آن است که چگونگی واکنش‌های انسانی در مواجهه با رویداد زمین‌لرزه زمستان ۱۳۸۲ بم را در یکی از نواحی روستایی آسیب‌دیده شهرستان مذکور بررسی نموده و یا آن گونه که در منابع تخصصی گفته می‌شود به ارزیابی کیفیت مدیریت فاجعه مبادرت ورزد. رویکرد اساسی کتاب بررسی نقش جوامع محلی آسیب‌پذیر در واکنش به سوانح و بلایای طبیعی و تقویت نقش و عملکرد آنان در این زمینه است. در این کتاب از روش ارزیابی مشارکتی روستایی و فنون تسهیل‌گری برای بهره‌گیری از توانمندی‌های شناختی و تحلیلی روستاییان استفاده شده است، این روش خود نیز مبتنی بر یک رویکرد مردم‌گرا و توانمندساز برای تعامل با جوامع بومی و روستایی بوده و از حیث شیوه اجرا دارای جذابیت‌ها و مزیت‌های ویژه خود است؛ از این روی در زمان اجرا در محیط‌های روستایی معمولاً با استقبال بسیاری مواجه شده و مشارکت روستاییان را بر می‌انگیزد.تکیه بر اطلاعات محلی، تعامل مستمر با گروه‌های گوناگون و گاه متفاوت اجتماعی، استفاده از روش‌های کیفی، بیانی، ترسیمی و تصویری در توصیف و تجزیه و تحلیل مسائل از ویژگی‌های این شیوه ارزیابی است. در روش ارزیابی مشارکتی روستایی، کارگزاران ارزیابی یا به عبارت دیگر کارشناسان و پژوهشگران حرفه‌ای در نقش تسهیل‌گر و اهالی مشارکت کننده در فرآیند ارزیابی به منزله تحلیل‌گران درگیر و دخیل در موضوع شناخته می‌شوند.

 

 کتاب حاصل مطالعه در نجربه جهانی مدیریت فاجعه و نیز کار میدانی مولفان اثر (حمید رضا زرنگار و عباس رحیمی) و همکارانشان در بهار ۱۳۸۳ است. گرچه از وقوع زمین لرزه بم بیش از دوازده سال می گذرد، امّا با توجه به احتمال همیشگی وقوع زمین لرزه های مخرب، بررسی چگونگی مواجهه با آن ها و به ویژه طرح تجارب محلی موجود می‌تواند در درک روش های مطلوب مدیریت این گونه حوادث موثر باشد.

حمید رضا زرنگار یکی از مولفان کتاب پژوهشگر علوم اجتماعی و ارتباطات انسانی در حوزه‌های روستایی و جوامع محلی است. تاکنون چهار کتاب ( دو اثر ترجمه و دو اثر تالیفی ) در حوزه مشارکت‌های مردمی، روش‌شناسی‌های مشارکتی و ارزیابی مشارکتی روستایی و تعدادی مقاله پژوهشی از او انتشار یافته است. عباس رحیمی دیگر مولف اثر  پژوهشگر اقتصاد و توسعه روستایی و عضو پیشین هیئت علمی موسسه پژوهش­های برنامه ریزی،اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی می باشد.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.