... امروز: پنج‌شنبه - 06 اردیبهشت - 1403
اقتصاد محلی و توسعه 24 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آب های زیر زمینی نادیده را آشکار می سازند

منابع آب زیر زمینی نادیده اند، اما تاثیر آن ها در همه جا مشهود است. خارج از دید و درست زیر پایمان، آب زیر زمینی گنجی است ناپیدا که حیات را پشتیبانی می کند. تقریبا تمام آب شیرین مایع، زیر زمینی است. حیات بدون آب زیر زمینی ناممکن است. بیش تر سرزمین های خشک به طور کامل به آب زیر زمینی وابسته اند.

آب زیر زمینی نسبت عمده ای از آب مورد استفاده ما را در تولید خوراک و فرایندهای صنعتی تامین می­نماید. آب های زیر زمینی همچنان در عملکرد سالم اکوسیستم هایی همچون تالاب ها و رودخانه ها حیاتی اند.

آب زیر زمینی؛ جزئی ناپیدا در خوراک

رشد جمعیت، شهرنشینی شتابان و توسعه اقتصادی تنها بخشی از عواملی اند که به تقاضای فزاینده برای آب، انرژی و خوراک می انجامند. کشاورزی عمده ترین مصرف کننده منابع آب شیرین دنیاست. تغذیه جمعیت جهان که انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ به نه میلیارد نفر برسد مستلزم ۵۰ درصد افزایش در تولید مواد غذایی است. امروز در حدود ۷۰ درصد از برداشت آب زیر زمینی در بخش کشاورزی و تولید غذا، دامپروری و کشت های صنعتی به کار می رود. اتکا به آب های زیر زمینی برای تولید مواد غذایی همچنان در سطح جهانی در حال افزایش است و به استفاده بیش تر آن در کشاورزی آبی، دامپروری و فرآیندهای صنعتی مرتبط می انجامد. در واقع، حدود ۳۰ درصد از کل آب در سیستم آبیاری، از آب های زیر زمینی است؛ با مناطقی مانند آمریکای شمالی و جنوب آسیا که به شدت به آب های زیر زمینی وابسته اند.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.