... امروز: چهارشنبه - 05 اردیبهشت - 1403
معرفی کتاب 09 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چه کسی واقعیت را محاسبه می کند؟

چه کسی واقعیت را محاسبه می کند؟ بحثی در باب نظارت و ارزشیابی مشارکتی

نویسندگان : ماریسول استرلا ، جان گَونتا ، مترجم : حمید رضا زرنگار

سلسله انتشازات روستا و توسعه . شماره ۶۳،تهران ، وزارت جهاد کشاورزی . سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی . مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی ،تابستان ۱۳۸۶٫

همگام با پیدایش فرصت های بیشتر برای افزایش مشارکت در توسعه ، اجرای مشارکتی عملیات نظارت و ارزشیابی بیش از پیش اهمیت می یابد.کتاب چه کسی واقعیت را محاسبه می کند مروری است بر متون مربوط به تجارب جهانی در باره نظارت و ارزشیابی مشارکتی و زمینه های متفاوت به کار گیری آن که طرف های ذیربط گوناگونی همچون سازمان های غیر دولتی، کمک کنندگان، موسسات پژوهشی، دولت ها، سازمان های مردمی و جوامع محلی را درگیر ساخته است. در این کتاب قواعد کلیدی نظارت و ارزشیابی مشارکتی، کاربردهای آن در تعریف اهداف و برخی از ابزارها و روش های مورد استفاده نظیر روش های یادگیری مشارکتی و رهیافت های سنتی تر معرفی می شود.کتاب حاضر به طرح میاحث کلیدی جدید و چالش های گسترده ای که در این حوزه وجود دارد ، می پردازد و حیطه های مستعد را برای پژوهش های آتی مشخص می کند.

(نقل از پشت جلد کتاب)

کتاب از انتشارات موسسه مطالعات توسعه (IDS ) دانشگاه ساسکس انگلستان است که در سال۱۹۹۸ منتشر گردید. کتاب حاضر بر ادبیات موضوع مرور نموده و آگاهی کلی از گرایش های روش شناختی، موضوعات و کاربردهای نظارت و ارزشیابی مشارکتی به دست می دهد.کتاب چه کسی واقعیت را محاسبه می کند شامل یک مقدمه و پنج فصل است. در پیوست های کتاب نمونه های موردی نظارت و ارزشیابی مشارکتی و نیز کتاب شناسی تشریحی از راهنماها و مجموعه ابزارهای نظارت و ارزشیابی مشارکتی درج شده است.

در اهمیت این کتاب لازم به ذکر است گرچه نظارت و ارزشیابی مشارکتی برای توسعه در ایران بحثی کاملاً جدید است ؛ امّا در این حرکت جدید برای روستاییان و آنانی که هدف برنامه های توسعه‌اند در امر هدایت و ارزیابی توسعه نقشی پایه ای، فعال و برتر منظور می گردد؛ زیرا اعتقاد آن است تا زمانی که سیاست‌ها و برنامه های توسعه بر مبنای خواسته ها و ارزش‌های روستایی پایه گذاری نگردد و تا زمانی که ساکنان روستاها امکان بیان قضاوت های مستقل خود را در باره این سیاست‌ها و برنامه ها نیابند؛ توسعه، حتی در اشکال و گونه‌های سطحی و ظاهری آن تحقق نخواهد یافت .

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.