... امروز: پنج‌شنبه - 09 فروردین - 1403
معرفی کتاب 02 آبان 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

غذای من آفریقایی است، خاک سالم، غذاهای ایمن و رژیم های غذایی متنوع

عنوان کتاب: غذای من آفریقایی است، خاک سالم، غذاهای ایمن و رژیم های غذایی متنوع.

(MY FOOD IS AFRICAN. Healthy soil, safe foods and diverse diets)

از مجموعه راهنماهای پابرهنه، کشاورزی بوم شناختی

(Barefoot Guide Agroecology Series)

نویسنده: انجلا.ام.کمانی  (Angela M Kimani)   و دیگران.

ویراستار: سیسیلیا اونیانگو(Cecilia Onyango) از دپارتمان علوم گیاهی و حفظ نباتات، دانشگاه نایروبی، کنیا) و همکاران

انتشارات: اتحاد برای حاکمیت غذایی در آفریقا

(ALLIANCE FOR FOOD SOVEREIGNTY IN AFRICA “AFSA”)

تاریخ انتشار: ۲۰۲۲.

تعداد صفحات: ۱۵۰ و مصور .

مجموعه موسوم به راهنماهای پابرهنه توسط گروه های مختلف فعالیت، تهیه می­شوند. یک گروه کاری تحت عنوان “پیوند راهنماهای پابرهنه” جوامع محلی را برای تدوین کتاب راهنما یاری و حمایت می­کند. گروه کاری مزبور در وبسایت خود در مقام  معرفی و توصیف فعالیت خویش می­گوید:

“پیوند راهنمای پابرهنه یک جامعه جهانی عمل گرا مرکب از ده‌ها کشور در هر قاره است که به ترویج نوشتن و اشتراک‌گذاری داستان‌ها، رویکردها، ایده‌ها و منابع واقعی در باره توسعه اجتماعی مؤثر و عملکرد تغییر اختصاص دارد”. 

آن ها در حقیقت «کارگاه های نوشتاری» مرکب از شاغلان و رهبران را کمک می­کنند که راهنماهای مورد نظر خود را طراحی کنند؛ و سپس داستان‌های اعمال تغییر را با بازتاب‌ها و دیدگاه‌هایشان ترسیم نموده و توسعه دهند. این همه را می­توان به صورت آنلاین یا حضوری انجام داد. یکی از شعارهای جامعه مذکور این است:

“پیوند راهنمای پابرهنه، حمایت از تغییر اجتماعی به واسطه روایتگری و نوشتن”

گروه پیوند راهنماهای پابرهنه در مورد اثر حاضر در جایی می­گوید: 

“بسیاری از شما ممکن است در مورد نحوه تغذیه سالم احساس عدم اطمینان و حتی سردرگمی داشته باشید. نظریه­­ها و علایق زیادی پشت این تئوری­ها وجود دارد، برخی از آن ها واقعی اند، اما بسیاری از آن­ها بیش­تر بر روی سود تمرکز دارند، تا سلامتی شما. ما این راهنما را با هدف سلامت و تندرستی شما نوشتیم. ما چیزی نمی­فروشیم… این راهنمای پابرهنه برای دانلود رایگان است و با عشق و مراقبت برای هر فرد، هر خانواده و هر جامعه­ای در آفریقا (و فراتر از آن) ارائه می­شود.”

میلیون بیلی (Million Belay) هماهنگ کننده “اتحاد برای حاکمیت غذایی در آفریقا” در پیام خود به خوانندگان در ابتدای کتاب می نویسد:

“آن چه که فرزندانمان دوست دارند بخورند غم انگیز است. به نظر می رسد کودکان در هر کشوری فست فودها را ترجیح می دهند، پیتزا، همبرگر و غیره و اگر خانواده­ها بگذارند با نوشابه های گازدار شیرین هم همراه می­شود. این قابل درک است؛ زیرا وقتی برای غذا خوردن بیرون می روند، می­خواهند چیز جدیدی امتحان کنند؛ اما زمانی که تعداد فزاینده ای از جوانان فست فود را به آشپزی خانگی ترجیح می­دهند ما با مشکل مواجه می­شویم. آفریقا اکنون با شیوع فزاینده چاقی مواجه است. مشکلات قلبی و عروقی، بیماری­های تنفسی، سرطان و دیابت. تولید غذای سالم به روش های اگرواکولوژیک کافی نیست. ما باید هم به جوانان و هم به پیران در مورد انواع غذاهای مفید برای سلامتیشان آموزش دهیم. در این مورد، ما با رئیس جمهور موسوینی (Museveni) موافقیم که آن چه داریم سالم است و اگر تنوعی را که می‌خواهیم رشد دهیم، نه تنها شادمان می‌شویم، بلکه طبیعت اطراف ما نیز به وجد می آید؛ زیرا تاب‌آوری از تنوع ناشی می‌شود. تغییرات اقلیمی، از دست دادن تنوع زیستی، افزایش همه­گیری ها، جنگ و سایر عوامل غیرقابل پیش بینی ایجاب می­کنند که تاب آوری را مورد توجه قرار دهیم.”

کتاب دربرگیرنده هشت فصل است:

در فصل اول با عنوان لذت بردن از ریشه هایمان به بزرگداشت غذاهای سنتی آفریقا و کشف فرهنگ های متنوع آن در زمینه خوراک­های سنتی، رژیم های غذایی در سراسر آفریقا و خاطرات نویسندگان از خوراک های لذیذ طبخ شده توسط مادر و مادربزرگ­هایشان طبخ می شد اختصاص یافته است.

فصل دوم تحت عنوان اشتباه شیمیایی، به وضوح بیان می­کند که بشریت با استفاده از کودهای شیمیایی و آفت­کش ها برای تولید مواد غذایی چه اشتباه بزرگی مرتکب شده است و چرا کشاورزی طبیعی راه سالم و پایدارتری به آینده عرضه می­دارد.

در فصل سوم، کار با هدایای طبیعت برای رشد مواد غذایی ایمن و سالم، ارتباط بین خاک و معده را با یک شیرجه عمیق به دنیای شگفت انگیز میکروب ها، همان تریلیون ها و چهار میلیارد موجود کوچک که ما نمی­توانیم ببینیم اما تمام زندگی به آن ها بستگی دارد، نشان داده می­شود.

فصل چهارم، خوب رشد کنید، خوب بخورید، خوب بمانید. چگونه هر روز خوراک سالم بخوریم، این فصل پاسخ هایی به این پرسش دارد که چگونه می­توانیم خوب غذا بخوریم. ارائه دانش ضروری برای انتخاب درست  و «خوب خوردن» به این معنی که ما سالم و تندرست خواهیم ماند.

فصل پنجم: تقویت مصنوعی و تقویت زیستی: گلوله نقره یا چسب زخم؟ این فصل به ورای افسانه­ها می­نگرد و پاسخ به این سؤال که آیا تقویت مصنوعی و تقویت زیستی واقعاً آن طور که قول می­دهند راه حل هایی عرضه می­دارند؟

فصل ششم، افتخار مادر بزرگ‌های ما – روایت و ارزش خوراک های بومی آفریقا، به جزئیات بیش­تری در مورد خوراک های سنتی و نحوه عمل­آوری آن ها می‌پردازد و برخی نکات بیش­تر و پرسش­هایی را در خصوص چالش آفریقایی­ها در دور شدن از الگوها و عادات غذایی ناسالم مطرح می نماید.

فصل هفتم: حشرات، غذاهای وحشی، تخمیر و اجاق‌های بیودا. در این فصل برخی از شگفتی­ها و شیوه­های منحصر به فرد برداشت، تهیه و خوردن غذاهای بومی در آفریقا مطرح می­شوند.

روش روایت­گونه و داستان وار، مکالمه وگفتگو میان شخصیت های داستانی برای طرح و انتقال مباحث ، استفاده بسیار از روش های گرافیکی و نقاشی برای مخاطب غالبا جوان در کنار باکس­هایی که در آن ها مطالب آموزشی گنجانده شده­اند از جذابیت­های کتاب است که بدون تردید می توانند در فهم و درک موضوع به کار آیند.

 

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.