... امروز: جمعه - 10 فروردین - 1403
معرفی کتاب 21 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اعتبارات خرد پیشگام در توان افزایی زنان روستایی

عنوان کتاب: اعتبارات خرد پیشگام در توان افزایی زنان روستایی
نگاهی به صندوق های اعتبارات خرد در ایران دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری

تدوین کنندگان : عباس رحیمی ، زهره مهیاری ، فریبا تقی پور

ویراستارادبی و فنی: فرزانه کاظمیان

انتشارات: فرقلم

 

کتاب حاضر به منظور توسعه آگاهی و دانش در حوزه تامین مالی خرد و رهیافت صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی برای اعضاء تسهیل گران و کارشناسان صندوق های اعتبارات خرد و همچنین سیاستگذاران این حوزه تدوین شده است.

هدف از تدوین کتاب ارائه راهکار برای مقابله با فقر و آسیب­های اجتماعی و نیز قرار گرفتن بخشی از اعتبارات در اختیار زنان روستایی کم در آمد است.

این کتاب دارای چهار فصل می باشد ؛ در فصل اول به مفاهیم و مبانی نظری تامین مالی خرد پرداخته شده و اصول حاکم بر برنامه های تامین مالی خرد ، انواع موسسات تامین مالی خرد ، انجمن های پس­انداز، همچنین عملکرد نهادها و موسسات تامین مالی خرد فعال در سطح جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

 در فصل دوم برخی موسسات مهم اعتبارات خرد در جهان بررسی شده است؛ از جمله گروه­های خودیار و چارچوب فکری تامین مالی خرد در هند، گرامین بانک در بنگلادش و تامین مالی خرد در فرانسه به تفصیل تشریح شده است.

فصول سوم و چهارم اختصاص به معرفی و بررسی اجمالی تجارب اعتبارات خرد در ایران دارد. و به بررسی شیوه ، ساختار ، عملکرد و نقاط ضعف و قوت برنامه وام های خرد در بانک کشاورزی و طرح تامین مالی خرد با رویکرد پیوند و روند توسعه صندوق های اعتبارات خرد روستایی طی دو دهه اخیر پرداخته  است.

در دهه هشتاد عمده ترین فعالیت در زمینه الگوهای اعتبار پس انداز مبتنی بر رویکرد تامین مالی خرد مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و در زمینه ایجاد صندوق های اعتباری خرد بود . البته سازمان بین المللی ایفاد نیز در همین سالها الگویی از تامین مالی خرد را تحت عنوان گروه­های خودیار با همکاری بانک کشاورزی اجرایی کردند اما از دهه ۹۰ به تدریج سایر سازما­ن­ها و نهادهای اجرایی با رویکرد توسعه­ای و حمایتی از این الگو استقبال کردند.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.