... امروز: شنبه - 01 اردیبهشت - 1403
معرفی کتاب 20 مرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جریان سازی برای تاب آوری آب در آسیا و اقیانوسیه

MAINSTREAMING
WATER RESILIENCE IN
ASIA AND THE PACIFIC. GUIDANCE NOTE

(جریان سازی برای تاب آوری آب در آسیا و اقیانوسیه. یادداشت راهنما).
نگارش: بانک توسعه آسیایی.
نشر: بانک توسعه آسیایی، مانیل، فیلیپین.
تاریخ انتشار: جولای ۲۰۲۲.
تعداد صفحات: ۶۶.

در پیشگفتار گزارش آمده است:
تاب‌آوری آب یک چالش و فرصت بی‌نظیر برای ایجاد یک محیط موفق، فراگیر و پایدار در آسیا و اقیانوسیه است. این پدیده توانایی هر کشور برای آمادگی، بردباری و پیشرفت را در پی تنش های شدید آبی ناشی از خطرات طبیعی و تغییر اقلیم تعیین می کند. آب وسیله ای بنیادین است که از طریق آن تأثیرات تغییر اقلیم احساس می شود. در طول ۵۰ سال گذشته، خطرات طبیعی در آسیا و اقیانوسیه ۶/۹ میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار داده و بیش از ۲ میلیون نفر کشته بر جای گذارده است. افزون
بر این، بلایای مرتبط با آب، مانند سیل و خشکسالی رخ داده است.
ظهور ویروس کرونا و همه گیری کووید ۱۹ نیز بر اهمیت تامین آب و آبرسانی بهداشتی تاکید کرد و نشان داد که چگونه بلایا آسیب های پیچیده ای را بر کسانی که به این خدمات دسترسی ندارند فرود می آورند. بنابراین، راه حل های آب، در زمره راه حل های اقلیمی نیز هستند.
مدیریت تاب آوری آب برای موفقیت در سازگاری اقلیمی، مدیریت و آمادگی بهتر در برابر تهدیدات طبیعی و تهدیدات مربوط به سلامت عمومی و مقابله با مشکلات کمبود آب در جمعیت رو به فزونی و رشد اقتصادی منطقه دارای اهمیتی کانونی است. به این مهم می توان از طریق سرمایه گذاری در سیاست ها، سیستم ها، زیرساخت ها، افراد و فناوری دست یافت.
تغییر اقلیمی همگان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی دهد؛ اما کشورهای فقیر و اشخاص فقیر را در داخل کشورها به طور نامتناسبی متاثر می سازد. بنابراین، توسعه فراگیر و تاب آور برای کاهش آسیب‌پذیری‌های مدیریت آب و تأکید فزاینده بر سازگاری اقلیمی و تاب آوری ضروری است. با توجه به این زمینه چالش برانگیز، این یادداشت راهنما اقدامات و ابزارهای خاصی را برای ارتقا و جریان سازی تاب آور در عملیات بخش آب بانک توسعه آسیایی (ADB) بر اساس شش
مبنای همکاری متقابل مهیا می سازد. گزارش این مبانی را این گونه فهرست می کند:
۱- تسریع دخالت بالادستی در ایجاد تقاضا در کشور در حال توسعه عضو برای سرمایه گذاری ها و سیاست های تاب آوری آب.
۲- اتخاذ رویکرد اجتماعی آب در ظرفیت تاب آوری آبی کشور عضو.
۳- تقویت ظرفیت کارکنان بانک توسعه آسیایی.
۴ – تقویت دانش، نوآوری و مشارکت.
۵ – بسیج منابع مالی برای تاب آوری آب.
۶ – راهبری دیجیتالی عملیات تاب آوری آب.
این مبانی شش گانه برای تغییر تدریجی به رویکرد دگرگون‌کننده‌تر و فراگیرتر تاب آوری، چارچوبی یکپارچه را فراهم می کنند که بر نتایج بلندمدت از طریق افزایش بودجه و ایجاد ظرفیت و تعامل در بالادست و با کشورهای عضو تمرکز دارد. این موضوع فراتر از حفاظت در برابر سیل و شامل مواردی نظیر دسترسی به آب، سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی است که برای ایجاد تاب آوری در خلال شوک های اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی بسیار مهم اند.
اثر حاضر درس هایی را از تجربه توسعه ای ، بانک توسعه آسیایی و تحلیل ها، توصیه ها و یافته های بخش های عملیاتی متعدد بانک توسعه آسیایی در طراحی و اجرای پروژه های آب و دریافت بازخورد از مشتریان و شرکای بانک در بخش آب عرضه می دارد. این درس ها همچنین شامل بهترین اقدامات بین المللی در برقراری و افزایش تاب آوری در بخش اقدامات و سیاست های آب است.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.