... امروز: پنج‌شنبه - 06 اردیبهشت - 1403
معرفی کتاب 02 آبان 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تولید کنندگان کوچک مقیاس در تحول پایدار نظام های غذای کشاورزی محور

عنوان گزارش: تولید کنندگان کوچک مقیاس در تحول پایدار نظام های غذای کشاورزی محور

 Small-scale producers in sustainable agrifood systems transformation

نویسنده: آرولینگام، آی (Arulingam, I) و دیگران.

نشر: انتشارات سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، رم.

تاریخ انتشار: سپتامبر ۲۰۲۲.

تعداد صفحات: ۴۵.

 

میلیون‌ها تولیدکننده کوچک مقیاس ستون فقرات اقتصاد بسیاری از کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط را تشکیل می‌دهند. اگرچه، این موضوع اغلب مورد غفلت قرار می­گیرد. محرومیت از حمایت­های فیزیکی، اجتماعی و مالی که تولیدکنندگان کوچک مقیاس سزاوار دریافت آن ها هستند، نتیجه این عدم شناخت است. با وجود آن که بخش مهمی از تولید پایدار کشاورزی و اشتغال و معیشت بسیاری از گروه های مورد غفلت نظیر زنان، جوانان و بومیان به واسطه تولیدکنندگان کوچک مقیاس تامین می­شود؛ اما امکان موفقیت در رقابت با تولیدکنندگان بزرگ مقیاس را ندارند. این نقیصه منجر به نابرابری­های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی قابل توجهی در سیستم‌های غذایی کشاورزی شده است. این بررسی به تفصیل به این موضوعات می پردازد تا وضعیت مخاطره­آمیز تولیدکنندگان کوچک  مقیاس را برجسته سازد؛ و این که چگونه آن ها ممکن است نقش مهمی در تضمین سیستم‌های کشاورزی پایدار و تغییر تولیدات کشاورزی داشته باشند؛ ان چنان که انتظارات دستور کار ۲۰۳۰ را برآورده کنند.  این اثر در قالب پنج فصل اطلاعاتی را ارائه می دهد که به بهبود درک از  تولید کنندگان کوچک مقیاس و سهمی که آن ها در سیستم‌های اجتماعی و اقتصاد کشاورزی ایفا می کنند، یاری می رساند.

این بررسی همچنین شرح کاملی از محدودیت‌های تجربه شده توسط تولیدکنندگان کوچک مقیاس و چگونگی غلبه بر این محدودیت‌ها برای به حداکثر رساندن سهم تولید کوچک مقیاس برای بهبود رفاه و زیست سالم جمعیت‌های روستایی در سراسر جهان ارائه می‌کند. در اثر حاضر توصیه ها و پیشنهادهایی برای تحقق بخشیدن به استعدادهای مغفول تولیدکنندگان کوچک مقیاس برای کمک به تحول پایدار سیستم های غذایی کشاورزی ارائه شده است. علاوه بر آن، این بررسی مزایای انتقال تولید در مقیاس کوچک از یک موقعیت حاشیه ای به یک موقعیت مرکزی را نشان می دهد و این که چقدر تولیدکنندگان کوچک مقیاس می توانند در دگرگونی کشاورزی صنعتی رایج نقش داشته باشند.

از درون مطالب اثر حاضر الزاماتی برای گسترش قابلیت های تحولی پایدار در سیستم­های غذایی کشاورزی می توان یافت. از جمله ضرورت وجودی سیاست­ها، نهادها، قوانین و سرمایه­گذاری ­هایی با هدف به حداکثر رساندن هم افزایی از  منشاء تولید کوچک مقیاس و به حداقل رساندن اصطکاک­ها میان ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نظام های غذایی کشاورزی محور.

نکته دیگر آن که برای حمایت از تولیدکنندگان کوچک مقیاس در راستای تحول پایدار سیستم های غذایی کشاورزی محور، باید چند منظوره بودن تولید  به اندازه کافی شناخته شده و پاداش داده شود. باید سیستم های غذای کشاورزی محور بتوانند کار شرافتمندانه، اجر و پاداش و معیشت های  آبرومندانه را تضمین نمایند؛ آن گونه که از زیست سالم انسانی برای تولید کنندگان کوچک مقیاس حمایت نمایند.

نویسنده
حمیدرضا زرنگار
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.